Sunday 6 July 2014

Tips: Betulkan Zip Rosak

Assalamualaikum♡♡

Hari ini 06.Julai.2014 bersamaan 08.Ramadhan.1435H. Alhamdulillah, puasa ke enam sudah kita. Selamat berpuasa ye semua. Dan alhamdulillah juga sebab setakat puasa ke lapan (8) ini, banyak pengalam manis yang tercipta. Tapi pengalaman pahit tetap ada. Pengalaman pahit WAJIB ada baru lah disertai dengan pengalaman manis. Tetapi aku tetap bersyukur. Allahamdulillah. Terima kasih ya Allah.

Actually, aku dah tersasar daripada tajuk. Korang mesti ada baca tajuk di atas.
Yesss aku nak bagi tips.

"BETULKAN ZIP YANG ROSAK".

Kalau zip korang rosak, apa korang buat. Zip kain baju kurung, zip baju, zip beg dan segala jenis zip lah.
Apa?? Korang buang??
Bebbb, jangan dibuang bila zip dah rosak sebab still boleh dibetulkan.

Haaa, ni cara aku nak bagitahu.
Bila zip korang rosak. Korang taburkan sikit bedak. Then korang main-main zip tu ke atas dan kebawah. InsyaAllah berhasil. Zip akan kembali sempurna.
Tak percaya? Cuba korang buat.
Aku berani cakap sebab aku dah pernah buat. Zip kain baju kurung aku rosak. Then aku pernah baca artikal pasal zip rosak. So aku cuba pratik kan. Dah hasilnya........Sangatlah success..Aku sendiri terkejut.




Haa, inilah kain baju kurung aku yang rosak zip. Tak percaya? Cuba perhatikan bulatan itu, kepala zipnya di atas tapi zip terbuka. Itu tandanya zip rosak.

So aku pun cuba lah tips itu.
1. Taburkan bedak badan ke tapak tangan. Tapi aku tak sure lah, kalau guna bedak kompeks menjadi juga.
2. Ambil sedikit bedak dari tapak tangan, then letak di bahagian zip. Maaf lah tak ada gambar untuk step, sebab tak ada yang nak tolong amik kan gambar. Hehee
3. Korang pegang kepala zip tu, then main tarik atas tarik bawah. Nanti dia akan okay.





Taraaarrrr!!!
Inilah hasilnya. Zip telah dibaik pulih dengan sempurna. 
So korang cuba lah kalu ada zip rosak. Hope dapat membantu.
Byeeee!!!

Love, FA♥



No comments :